CV

Petra Valman

sopran

Den svenska sopranen Petra Valman spelade i augusti 2018 Poppea i Poppeas kröning/Monteverdi i Berlin på Ehemaliges Stummfilmkino Delphi, regissör; David Paul och musikalisk ledning; Peter Leonard. Valman spelade under säsongen 2016/2017 Dockan i barnoperan Dockmakarens äventyr på Olympiateatern i Stockholm. Petra Valman gjorde 2015 rollen Ingeborg i Hallströms Den Bergtagna samt Karin i Hallströms Liten Karin på Cinnober Teater i Göteborg och på Staffansgården i Knivsta. 2015 sjöng Petra Valman moder och dotter i föreställningen Var slutar mamma och var börjar jag? regissör; Lotta Lindqvist och koreograf; Helena Lambert. 2012 gjorde Petra Belinda i Dido och Aeneas/Purcell på Dala-Floda Music Festival, regissör Anna Eklund Tarantino.

Petra Valman har 2017 och 2018 framträtt tillsammans med artister som Ingrid Tobiasson (hovsångerska), Hillevi Martinpelto (hovsångerska) och Marianne Eklöf på Trettondagsaftonsgala i Husby Långhundra.

I sakrala konsertsammanhang har Petra Valman tillsammans med ensembler och orkestrar sjungit sopransolon i Jauchzet Gott in alle landen och Wachet auf av Bach, Requiem av Brahms, Requiem av Faure, Sieben Letzte Worte och Missa Brevis de Deo St Joannis av Haydn, Gloria och Let the bright Seraphim av Händel, Skapelsekantat av Löfberg, Hear my prayer av  Mendelssohn, Requiem och Missa in B av Mozart, Stabat Mater av Pergolesi och Gloria av Vivaldi.

Petra Valman är utbildad vid Operastudio 67, Vadstena Folkhögskola samt genom konstnärlig träning i Operalabb Elitgrupp och Berlin Opera Academy.

Petra Valman har erhållit Lions kulturstipendium i Knivsta 2012, Örnsköldsvik Musiksällskaps musikstipendium 1998 samt musikstipendier från Musikaliska akademien 1999 och 2000.

…”Sopranen Petra Valmans framställning med en aria ur Maskeradbalen och en Mozartaria måste ges högt betyg, där intensitet, briljans och klarhet stämt möte med utsökt resultat.” – eskilstunakuriren efter Musik och sångakademiens konsert på Gripsholms slott juni 2012

The young coloratura soprano Petra Valman had chosen two of Konstanze’s arias from Die Entführung aus dem Serail with crystal clear lyrical tone and fluent technique.” Dala-Floda augusti 2012. -Göran Forsling, Seen and Heard International, since 1999 MusicWeb International Concert’s Opera and ballet reviews

Oktober 2017

Annonser
%d bloggare gillar detta:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close